Szkoła oparta na dialogu

Szkoła ma wielką moc, a kiedy jest w niej dialog i otwartość na to, co w nas jest inne, daje możliwość rozwoju, możliwość stania się świadomymi siebie i szczęśliwymi ludzi.

Co tak naprawdę znaczy Nonviolence Communication w szkole? Czy szkoły, których fundamentami jest Porozumienie bez przemocy, to szkoły, gdzie nie ma kłótni? A może nie ma tam przemocy słownej czy fizycznej?

Oczywiście chcemy wierzyć, że gdy budujemy społeczność szkolną w oparciu o dialog i wzajemne słyszenie się, nie ma konieczności sięgania po przemoc lub zdarza się to po prostu rzadziej. Ale takie sytuacje zawsze mogą się zdarzać. Gdy dziećmi targają silne emocje, gdy tracą zaufanie, że to, co chcą powiedzieć, będzie usłyszane i uwzględnione, mogą doświadczać bezsilności, frustracji, bo bardzo im zależy, by było też miejsce na to, co jest w danym momencie dla nich ważne. Doświadczają bezsilności, w wyniku której sięgają po mało konstruktywne rozwiązania.

I oczywiście w każdej szkole – czy opierającej się na NVC, czy nie – ani rodzice, ani nauczyciele (ani zapewne też dzieci) nie chcą takich niekonstruktywnych rozwiązań. Co jednak, jeśli się już zdarzą? Co, gdy jedna osoba zrobi coś w szkole, na co wiemy, że jako społeczność dorosłych i dzieci nie dajemy zgody, lub nawet, idąc dalej, zrobi coś, co zagraża zdrowiu czy bezpieczeństwu innych?

Pierwszy krok to tu i teraz zadbać o bezpieczeństwo. Lecz co dalej? Jak sobie poradzić w duchu dialogu i współpracy? (...)

całość:

http://dziecisawazne.pl/szkola-oparta-dialogu-szacunku-poszukiwaniu-potrzeb-dziala-praktyce/

 

Joanna Berendt, Paulina Oritowska-Fernandez

logo footer

kontakt

Fundacja EduTank Edison 

ul. Królewicza Jakuba 71

02-956 Warszawa


tel: +48 513 662 364

email: kontakt@edutank.org.pl

zajrzyj również